Wednesday, April 11, 2012

Hemmamammalyx

Viimeisen pääsiäismunan puolikas hopealautaselta.
Sista hälften av den sista påskäggen av silvertalriken.


Pitäisi muuttaa joksikin aikaa asumaan Ruotsiin (tai Tanskaan tai Norjaan).
Jag borde flytta till Sverige (eller Danmark eller Norge).

Uskoisin kielen tarttuvan, kun sitä ihan oikeasti joutuisi käyttämään.
Jag tror att jag skulle ta upp språket, om jag hade tvungen att använda det.

Ymmärrän kyllä ihan hyvin mutta käyttäminen on vaikeaa.
Jag förstår nog men det är hårt att använda det.

Kirjoitan tämän etsimättä mitään Googlesta tai vastaavaa. Kun mietin asiaa, en ole tainnut kirjoittaa mitään ruotsiksi ainakaan viiteen vuoteen.
Jag skriver det här utan att användä Google eller sånt. Tänker jag på det nu, det har varit fem år eller mer jag har skrivit något på svenska.

Sen verran olen vadelavenepakolainen, että ennen kuuntelin työmatkat YLE:n X3Miä, ruotsiksi myös lueskelen ja kuuntelen äänikirjoja.
Så mycker är jag som en hallonbåtsflyktning att jag lyssnade på YLE radio X3M på väg till jobbet och jag brukar läsa lite och lyssna på ljudböcker (?!) på svenska.

Lempisanojani ruotsiksi ovat nykyisin kotiäiti, imettävä äiti ja luksus. Ne maistuu hyvältä monella tapaa.
Nuförtiden mina favorit ord på svenska är "hemmamamma", "ammande mamma" ach "lyx". Dom "smakar" sött på många sätt.

Jos ärsyynnyit, ole kiltti ja korjaa virheeni.
Blev du irriterad, var snäll och ________ .

Samat sanat ranskaksi. Ja japaniksi.
Och det samma på franska. Och på japanska.
Et en Francais aussi. Et en Japonais.
Nihon-go mo.

No comments: